יום שני, 15 באפריל 2013

פרשת שמיני







לחץ להגדלה




פרשת "שמיני"



תקציר:  בפרשה זו מוקם המשכן לראשונה במדבר, שני בניו של אהרון הכהן מתים כאשר הם נכנסים להקריב קטורת ללא אישור, וכן מסופר לנו על החיות הכשרות והלא כשרות.

"ויהי ביום השמיני קרא משה לאהרן ולבניו ולזקני ישראל".
הפסוק הזה פותח חגיגית את פרשתנו שעוסקת בירידת השכינה אל המשכן. בהמשכו של יום זה, היום השמיני, כבוד ה' נראה במשכן קבל עם ועדה. הפתיחה החגיגית "ויהי ביום השמיני" מזמינה אותנו לתהות על משמעות היום הזה- השמיני. שמיני למה? ולמה לציין זאת?
היום השמיני הוא היום השמיני לבניית המשכן. על פי המדרש, לא באמת לקח שבעה ימים להעמיד את קרשי המשכן על מכונם. סך הכל מדובר באוהל- אהל מועד. מה שקרה הוא, שבכל יום בנו את המשכן ופרקו אותו מחדש. ולמה? כי הבנייה לא עלתה יפה. בנו את הכל, אבל כבוד ה' לא ירד אל המשכן, אז פרקו וחיכו למחר. ככה שבע פעמים. רק ביום השמיני- "וירא כבוד ה' אל כל העם". רגע מיוחד מאוד.
השאלה העולה היא- למה שמונה פעמים? למה לא חמש? שש עשרה? שלושת אלפים? כדי לענות על כך כדאי להכיר קודם את המשמעות הטיפולוגית של מספרים ביהדות.
שבע זה טבע. יש לנו שבעה ימים בשבוע, שבעת ימי הבריאה, מחזור של שבע שנים לשנת שמיטה, מחזור של שבע שמיטות לשנת יובל, ובימים אלה ממש אנחנו סופרים שבעה שבועות את ספירת העומר. המהלך הרגיל של החיים קורה במחזוריות של שבע. וכמו שיש לנו חמישה חושים רגילים ועוד את החוש השישי, יש לנו את היום השמיני- היום שהוא מעל לטבע.
גם ברית המילה נערכת ביום השמיני. הברית בינינו לריבונו של עולם היא על טבעית, כי הקב"ה חודר מבעד למסכיו הרבים של הטבע ופונה אלינו. כך גם בבניית המשכן. לא טבעי לבן אדם לראות את כבוד ה'. בדרך כלל הוא מסתתר מאחורי מסכי הטבע. לכן זה קורה רק ביום השמיני.
אלא שהיום השמיני הזה חייב לבוא רק אחרי עבודה קשה. שבעה ימים ניסו העם לבנות את המשכן. במשך שבעה ימים הם עברו מדרגה לדרגה וניסו את כל מה שיש לטבע האנושי לתת. בסופו של דבר, ביום השמיני, המשכן נבנה בדרך ניסית. מלמעלה. אלא שזה לא היה קורה לולא שקדם לכך מיצוי ההשתדלות האנושית.
בשביל שתשרה השכינה אצל כל אחד ואחד מאיתנו אנחנו חייבים לתת לשתי האפשרויות האלו להתקיים ביחד כל הזמן, מצד אחד לתת את המקסימום עבודה שיש לנו, ובמקביל להבין שלכל דבר יש "יום שמיני" – כל דבר שבסוף קורה הוא מתנה מלמעלה.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה