יום שני, 15 באפריל 2013

פרשת ויקרא



לחץ להגדלה




פרשת ויקרא


"אדם כי יקריב מכם קרבן"

פרשת ויקרא פותחת את החומש השלישי, שכמו שאר החומשים, נקרא על שם הפרשה הראשונה שבו. פרשה זו  פותחת גם את הנושא העיקרי שבו יעסוק החומש- הקרבת הקרבנות. חלק מן הקורבנות אדם חייב להביא- למשל אם הוא חטא חטא מסויים. קרבנות אלה קרויים "קרבנות חובה". אבל קרבן יכול להיות גם יוזמה התנדבותית של האדם. קרבנות כאלה קרויים "קרבנות נדבה".

המילה "קרבן" מכילה בתוכה את משמעותו- התקרבות. האדם גרם לנתק בינו לבין בוראו, והוא רוצה ליצור חיבור מחודש. איך מתחברים? מביאים בהמה, או חיה, או עוף, או סוג של מאפה למשכן. השאלה שעולה מאליה היא- מה פתאום? איך שחיטה של בהמה או חיה יכולה לקרב אותי לה'?
התשובה הראשונית היא עמוקה ופשוטה כאחד- הכסף. לכאורה תמוה- למה כסף (או משהו בעל ערך ממוני כמו בהמה) מכפר לי על חטא?
הכסף נותן לאדם את האופציה להתקיים. "מי שלא עובד לא אוכל"- היא אמירה עממית, פשוטה ואמיתית מאין כמוה. כשאני לוקח את אופציית הקיום הזאת, ונותן אותה לחזרה למי שנתן לי אותה, אני אומר לו בזה- אם אתה מקיים אותי בלי שאתה רוצה שאהיה קרוב אליך, אז לא צריך. הקיום לא שווה לי. במין נימה "פולנית", אני נוגע בנקודה הכי שורשית של החיבור: קבלה ללא תשומת לב לא שווה הרבה. ברגע שאני מראה באמת שאני לא רוצה את "ההורה שלי בתור כספומט", אלא שמה שחשוב לי זאת האהבה והידיעה שמישהו דואג לי, אני מתקרב ומתחבר מחדש.

אם כן,  למה לא להביא כסף?  למה חיה, בהמה, עוף? האם זאת לא פירוטכניקה מיותרת?
כשאני קונה בהמה בכספי, היא הופכת להיות שלי, ולכן חלק ממני. אני מחובר אליה רגשית, כמו שאדם מרגיש שרכושו הוא חלק ממנו. וכשאני מקריב אותה, אני ממש מקריב חלק ממני. ואיזה חלק? את החלק שאין בו דעת -  קרבן מכפר רק על חטאים שנעשו בשוגג. על חטאים שנעשו בבלי דעת, ואת אותו המקום שבי, הבהמי, זה שאין בו דעת, אני מחזיר לה'.

ומה על הבהמה? היא מצידה במקום הכי טוב שיכול להיות.

ישנן ארבע דרגות בבריאה: דומם, צומח, חי, מדבר. במצב אידיאלי כל דרגה מתקנת את הדרגה שמתחתיה ומאפשרת לה להתעלות.  המים מתעלים כשהם הופכים לצמח, הצמח המתעלה כשאוכלת אותו עז, העז מתעלה כשאוכל אותה אדם. אבל זה רק במצב אידיאלי. פעם שמעתי מין בדיחה- למה פרה בוכה ששוחטים אותה, וגזר לא בוכה כש"שוחטים" אותו? כי הגזר יודע שהוא יעלה דרגה. זאת אומרת, לכל הפחות הוא יהפוך מצומח לחי. אבל הפרה לא יודעת- אולי היא נשחטת אך ורק כדי להיאכל על ידי אדם שהוא גם כן בסך הכל בהמה?
לבהמה שנשחטת לשם קרבן אין את הבעיה הזאת. היא לא עולה לדרגת "מדבר" אלא מעלה מעלה, הישר למאציל הראשון, למי שברא אותה ואת האדם ואת כל הבריאה כולה. וזה המקום הכי טוב שיכול להיות.

שנזכה שתמיד ייצאו מאיתנו דיבורי אמת, ונדע להעלות את הכל לשורשו.

שבת שלום,
רועי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה