יום שלישי, 16 באפריל 2013

פרשת תזריע מצורע


לחץ להגדלה


פרשת תזריע-מצורע


הקדמה:  בכל שנה נוהגים לסיים בבית הכנסת את קריאת כל התורה. בשנה לא מעוברת, ישנם פרשיות שנקראות בסמיכות, כלומר שתי פרשות במקום אחת באותה השבת, כדי להתאים את כמות הפרשיות שיש בתורה לכמות השבתות שיש בשנה. ישנן מספר פרשות שמתחברות באופן קבוע. אחד מהחיבורים נקרא השבוע: תזריע-מצורע. בין שתי הפרשות יש קשר תוכני – פרשת תזריע, שבה מסופר לנו על דיני טומאה וטהרה של יולדת, דיני נגעי צרעת האדם (בעור, בשיער הראש והזקן), המגבלות שחלות על המצורע וצרעת הבגד ופרשת מצורע, שעוסקת בדיני טומאה וטהרה של המצורע, בקרבנות שהמצורע מביא לאחר שהוא נטהר, צרעת הבית, ודיני טומאה וטהרה של הזב, בעל קרי ונידה.

"אשה כי תזריע וילדה זכר"

הביטוי תזריע לגבי אשה הוא מוזר. יותר מתאים להגיד על אשה שהיא "נזרעת" מאשר שהיא "מזריעה". ביטוי מוזר בפסוק הוא תמיד הזמנה- תמרור שאומר שכאן המקום לדרוש.
כדי להבין את הרעיון שלעניות דעתי מופיע בפסוק אקדים ואכתוב הסבר קצרצר על מושגי זכר ונקבה בקבלה ובחסידות: זכר מבטא רעיון של השפעה, ונקבה מבטאת רעיון של קבלה – משפיע ומושפע, כמו שתיל ואדמה. בכל אחד ואחת מאיתנו קיימות שתי הבחינות, כאשר מה שמגדיר מי המשפיע ומי המושפע הוא היחס ביניהם – הורים הם משפיעים, אבל לגבי ההורים שלהם הם מושפעים, כך שלגבי ילדיהם הם בחינה של זכר ולגבי ההורים שלהם הם בחינה של נקבה.
הרב אשלג זצ"ל, מחבר פירוש "הסולם" על הזוהר, מסביר שהאדם מנסה להידמות לה' כמו שענף הוא חלק מהעץ, וזהו המהלך התמידי של האדם, לנסות להידמות לבוראו. האדם הוא תמיד בחינה של מקבל לעומת ה' שהוא המשפיע, והנקודה הכי גבוהה בהתפתחות האדם היא להפוך גם כן להשפיע. אולם, האדם לעולם יהיה בחינה של מקבל לעומת ה', כך שיוצא שהמדרגה האופטימלית לאדם היא להיות במקום של "מקבל על מנת להשפיע".

לפי כך נבאר את הפסוק בצורה כזו: ברגע שהמקבל ("אשה") מבצע פעולה של השפעה ("תזריע"), אזי היא "ילדה זכר" –   כאשר נוצר השינוי בין להיות מקבל ללהיות משפיע הפעולה הבאה תהיה יצירה של השפעה נוספת , כלומר- לקבל ע"מ להשפיע.

שנזכה כולנו לאחוז במעלה וההבנה שבכל אחד מאיתנו חייב להיות מקום שמקבל כדי שנוכל להמשיך להשפיע לסובבים אותנו.

רק טוב,
חודש מבורך, ושבת שלום.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה